• Aangifte-Instructies

    • Aangiftes van regelingen voor werknemers (WAP)

      Deze instructies omvatten de aan te geven informatie over de aanvullende regelingen voor werknemers. Het toepassingsgebied van deze instructies omvat meer bepaald de collectieve pensioentoezeggingen, de individuele pensioentoezeggingen en de solidariteitstoezeggingen voor werknemers. Ook de aanvullende pensioenregelingen voor contractuele werknemers in de overheidssector vallen dus onder dit toepassingsgebied.

      U vindt hier de actueel geldende versie van de aangifte-instructies WAP. 

    • Andere regelingen voor werknemers (AWAP-VAPW)

      U vindt in deze instructies, de aan te geven informatie over de regelingen die door de WAP specifiek in het leven zijn geroepen om de situatie na de uittreding van een aangeslotene te reguleren, zoals voorzien in art. 32 §1 en 2 en in art. 33 WAP (zoals de onthaalstructuur en de individuele pensioeneis). Hier vindt u ook aan te geven informatie over de VAPW-regeling (Vrij Aanvullend Pensioen voor Werknemers) zoals ingevoerd door de Wet 6/12/2018. 

      U vindt hier de actueel geldende versie van de aangifte-instructies AWAP-VAPW. 

    • Regelingen voor zelfstandigen en RIZIV regelingen (WAPZ-RIZIV)

      U vindt in deze instructies, de aan te geven informatie over de regelingen in het kader van de WAPZ-regelingen (cf. pensioenovereenkomst zoals bedoeld in art. 42, 7° WAPZ en solidariteitsreglement zoals bedoeld in art. 42, 9° WAPZ) en de regelingen zoals bedoeld in art. 54, §1 en art. 54, §2 van de RIZIV wet en de regelingen zoals bedoeld in art. 3, §1 WAPZNP.

      U vindt hier de actueel geldende versie van de aangifte-instructies WAPZ-RIZIV-WAPZNP. 

    • Regelingen voor zelfstandige bedrijfsleiders (ZS)

      Dit document omvat de aan te geven informatie over de aanvullende regelingen die onder het toepassingsgebied van de WAP Bedrijfsleider vallen. Deze regelingen zijn enkel toegankelijk voor zelfstandige bedrijfsleiders (zoals bedoeld in art. 35, 6° WAP Bedrijfsleider) die hun beroepsactiviteit uitoefenen via een rechtspersoon (dit is een vennootschap, vereniging, inrichting of instelling die is onderworpen aan de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting of de belasting van niet-inwoners). Het gaat om de pensioentoezegging van de rechtspersoon aan één welbepaalde zelfstandige bedrijfsleider (individuele toezegging, vaak een IPT-verzekering) of aan alle (of een groep van) bedrijfsleiders (collectieve toezegging, vaak een groepsverzekering) waarvan de uitvoering is toevertrouwd aan een pensioeninstelling. 

      U vindt hier de actueel geldende versie van de aangifte-instructies ZS. 

    • Uitbetalingen van tweedepijlerpensioenen (Payment)

      De unieke en multifunctionele aangifte Payment treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor alle uitbetalingen van tweedepijlerpensioenen. Voor wat betreft de tweedepijleruitbetalingen die zijn onderworpen aan de solidariteitsbijdrage en/of de ZIV-inhouding zal deze aangifte Payment via db2p de aangifte aan het Pensioenkadaster vervangen.

      U vindt hier de actueel geldende versie van de aangifte-instructies Payment.

  • Aangiftes via batch of via de onlinetoepassing

    • Aangiftes via batch

      Met de bestandsoverdracht via batchverwerking kan u een groot aantal aangiftes op eenzelfde moment doorsturen onder de vorm van gestructureerde berichten. Indien u uw DB2P-aangiftes via batch wenst door te sturen, dient u een technische gebruiker te creëren, een veiligheidscertificaat aan te vragen en een batchkanaal te kiezen.

      U vindt meer uitgebreide informatie over de aangiftes via batch in deze handleiding.

    • Aangiftes via de onlinetoepassing

      Via de beveiligde onlinetoepassing op het portaal van de Sociale Zekerheid kan u op een eenvoudige en interactieve manier aangiften indienen vanaf uw computer. Hiertoe volstaat een internetverbinding. De beveiligde onlinetoepassing is toegankelijk op het portaal van de Sociale Zekerheid (zie www.socialsecurity.be, klik op "Ambtenaren en andere professionelen" en vervolgens op "Actoren wettelijke en aanvullende pensioenen"»).

      U vindt meer uitgebreide informatie over de aangiftes via de online toepassing in deze handleidingen :

    • Simulatie- en productieomgeving

      Naast de productieomgeving stelt Sigedis permanent een simulatieomgeving ter beschikking. Zowel de aangiften via batch, als deze via de onlinetoepassing, kunnen in de simulatieomgeving worden uitgetest.

      U vindt hier meer informatie over de simulatieomgeving.

  • Verwerking van de aangifte

    • Aangiftes via batch

      De verwerking van de batchaangifte gebeurt in drie stappen en een controle via anomalieën. U vindt hier meer uitgebreide informatie over de verwerking van de aangifte.

    • Aangiftes via de onlinetoepassing

      Via de online toepassing wordt na bevestiging van de aangifte in het overzichtsscherm, een XML-formaat van de aangifte gegeneerd en doorgestuurd naar de KSZ. Na verwerking door de KSZ wordt het XML-bestand doorgestuurd naar de (backend van) de DB2P-toepassing bij Sigedis. Dit proces verloopt asynchroon. Dit betekent dat het tot 48 uur kan duren vooraleer een aangifte geconsulteerd kan worden.

      De enige uitzondering op deze regel is de online aangifte van mandaten en gebruikersrechten (SetDelegation, SetUserGroup, SetAuthorization en AddRegistrantId). Deze online aangiftes worden rechtstreeks in de DB2P-databank geregistreerd.

  • Raadplegen, verbeteren en annuleren van een aangifte

    • Een aangifte raadplegen

      Het consulteren van een ingediende aangifte is enkel mogelijk via de onlinetoepassing die twee mogelijkheden biedt :

      - Een ingediende aangifte consulteren

      - De meegedeelde informatie raadplegen in globaal overzicht

    • Een aangifte verbeteren

      Een ingediende aangifte kan steeds verbeterd worden. Verbeteringen laten toe om een aangifte die reeds werd aanvaard (met of zonder anomalieën) te verbeteren. Na een verbetering, wordt de status van de oorspronkelijke aangifte “Corrected”.

    • Een aangifte annuleren

      U kan een aangifte binnen de oorspronkelijke aangiftetermijn annuleren via de aangifte CancelDeclaration. Een regeling moet worden aangegeven binnen 90 dagen na de datum van inwerkingtreding of na de datum van ondertekening van het reglement. Een aangifte CreateRegulation kan enkel binnen deze 90 dagen geannuleerd worden. De status van deze aangifte wordt dan “Cancelled”.

  • Opladen PDF-documenten

    • Via DVD

      De opladen via DVD kan slechts uitzonderlijk worden gebruikt om voor meerdere regelingen gelijktijdig de bijhorende documenten over te maken op DVD (cf. massaal opladen).

      Het opladen via DVD is enkel beschikbaar voor de PDF-documenten van WAP en WAP BL (ODSE) regelingen. De PDF-documenten van AWAP en WAPZ-RIZIV-WAPNP regelingen moeten steeds via batch of online (cf. punten 2 en 3) worden opgeladen.

      In dit geval maakt u per regeling een folder aan waarin u de bijhorende documenten plaatst. De naam van de folder dient gelijk te zijn aan de referentie van de regeling (SigedisId of RegistrantId).

      Voor elke regeling waarvoor u een folder aanmaakt met gevalideerde PDF-documenten, zal de verwerking resulteren in een verbetering van de initiële aangifte CreateRegulation. De gegevens op de DVD worden dus verwerkt alsof het om een correctie van een eerder ingediende aangifte gaat. Opgelet bij uitzondering, de documenten worden bij deze correctie toegevoegd aan de eventuele bestaande documenten bij de regeling. U hoeft dus niet alle documenten van de regeling in de folder te plaatsen. U kan de verbeteringen raadplegen via de online toepassing onder ‘Beheer aangiftes’.

      Dit document beschrijft de procedure voor het maken en het versturen van de DVD naar Sigedis. U vindt hier het xsd-schema en de lijst anomalieën die betrekking hebben op de aanmaak van de DVD’s.

    • Via batch-aangifte

      U kan de PDF-documenten per regeling overmaken via een gestructureerd XML-bericht. Hiertoe moet u een verbetering (cf. aangifte-instructies) aangeven van de oorspronkelijke aangifte CreateRegulation (waarmee de betrokken regeling initieel in DB2P werd geregistreerd). Via de verbetering deelt u mee dat het document (retroactief) reeds bij de initiële aangifte hoort. M.a.w. het document wordt toegevoegd aan de oorspronkelijke aangifte CreateRegulation.

      U kan PDF-documenten ook opladen via een aangifte UpdateRegulation. U kan dan enkel maar een update gebruiken om documenten over te maken die betrekking hebben op een evolutie of wijziging van de regeling doorheen de tijd. De documenten in een aangifte UpdateRegulation gelden dan ook slechts vanaf de datum van inwerkingtreding van de wijziging aan de regeling (cf. de ApplicationDateChange). Deze datum is verschillend van de inwerkingtreding van de regeling zelf (cf. ApplicationDate in de aangifte CreateRegulation). Dit betekent dat u via een update het oorspronkelijke dossier van de regeling niet kan aanvullen en dus de initiële aangifte CreateRegulation niet kan vervolledigen.

    • Via online aangifte

      U kan de noodzakelijke PDF-documenten per regeling ook online opladen. Ook hier kan u het oorspronkelijke dossier van de regeling enkel via een verbetering vervolledigen en niet via een update (zie punt 2). Kies hiertoe in de menubalk van de online DB2P-toepassing ‘Beheer aangiftes’ en zoek de initiële aangifte CreateRegulation van de regeling waaraan het document moet worden toegevoegd. Ga via ‘Overzicht’ verder naar ‘Verbeter aangifte’. Via het scherm ‘Specifieke gegevens’ kan u in het blok ‘RegulationDocuments’ de vereiste PDF-documenten selecteren en opladen.